Sharing is Caring (^^;)

"Tiada seorang muslim pun yang bertemu dengan waktu solat fardhu, lalu dia mengelokkan wuduknya, khusyuk dalam solat, menjaga rukuknya (syarat dan rukun solat), melainkan solat itu akan menjadi penghapus dosa selagi dijauhi dosa besar.":- Imam Al- Nawawi

Tuesday, June 1, 2010

Pencarian buah delima


Masih mencari dan mencari....huhu..di manakah gerangan tuan kebun buah delima?Sejak dua menjak ni, resah la jugak kadang2 bila teringat tak jumpa sampel buah tu. Sampai dah taktau nak cari kat mana lagi. Moga ada rezekiku suatu hari nanti..Sabar itu indah..(^^,)

Alhamdulillah, setelah suatu selang masa, Allah temukan dengan sampel jus delima yang menepati kriteria sebagai sampel projek. Tapi, masih risau sb tak dapat confirmation dr prof lagi untuk tukar jenis sampel. Bz nya seorang prof, setiap minggu menjelajah ke seantero dunia. Berangan pulak mcm mana suatu hari nanti bila saya diberi peluang jadi prof? Hee,...susah betul kalau dah berangan. Tapi, kalau bercita2 untuk mencari ilmu di dunia yang berbeza, apa salahnya kan. Luas ilmu..mudah2an..Ameen..

Cabaran menuntut ilmu itu hebat. Mana tidaknya, dalam dunia yang semakin jauh dari matlamat hidup sebenar kini, ilmu itu mampu bermanfaat dan tidak mustahil merosakkan para cerdik pandai. "Orang yang cerdik ialah orang yang sentiasa mengingati mati". Kelangsungan dari kata2 itu, kita sebagai hamba haruslah sentiasa mengingati mati dalam apa jua keadaan. Hatta, pengharapan terhadap cahaya hidayah Allah sewaktu mencari ilmu itu amatlah solid dan teguh, kerna dari situlah kita akan sentiasa mengingatkan diri bahawa ilmu yang bersuluhkan hidayah Pencipta itu yng menjadi natijah redha Allah dan seterusnya balasan amal yang syumul di akhirat kelak. Betapa pusingan keseimbangan islam sebagai cara hidup yang benar2 menjaga kemaslahatan umatnya.

Wahai saudara,

Jabal r.a bertanya kepada Rasulullah apakah itu hidayah?

Maka, jawab baginda, hidayah itu apabila dicampakkan ke dalam hati, maka lapanglah jiwanya.
MasyaAllah, moga kita semua dalam golongan hamba yang mendapat hidayah.

Hidayah apabila mendakap ilmu Allah
Hidayah apabila diuji dengan kerenah manusia
Hidayah apabila diri dibebani tugas seharian
Hidayah apabila diuji dengan kesakitan
Hidayah apabila terasa diri kealpaan


Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepada Mu ilmu yang bermanfaat, amalan yang diterima dan razeki yang bagus (baik).
Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung dengan Mu dari ilmu
yang tidak bermanfaat, hati yangtidak khusyuk, doa yang
tidak di dengar (makhbul) dan amalan yang
tidak di naikkan (diterima).


No comments:

Post a Comment